Nejonögon.

Hej hopp Fans!

Sitter här hemma i min ensamhet,Underbara är ute på en, vi kan kalla det "Matupplevelse".Han ska nämligen testa att äta Nejönögon.För er som inte vi va det är ska ja nu berätta för er.

Nejonögon (Petromyzontidae) är blodsugande eller asätande djur i familjen käklösa fiskar. De tillhör en grupp som kallas rundmunnar. Namnet kommer av att munnen är rund och saknar käkar. Tänder saknas dock inte
Nejonöga har broskskelett istället för ben. Den lever större delen av sitt liv som larv nedgrävd i botten. Larven heter linål och lever på plankton och alger. Linålen är helt blind. Linål omvandlas till nejonöga när den blir könsmogen och dör efter att den lekt. Det vuxna djuret kallas också nätting. Linålen ansågs länge vara en särskild art, med ett eget släkte Ammocoetes.

Låter underbart smaskigt eller hur? Vänta då bara tills ni får se en bild på dom.Jag har ätit det en gång,och aldrig mer säger jag.Man steker dom,och bryter av huvudet och äter allt det andra."Innehållet"(maginehållet eller vad det är) det rinner ut när man steker dom.
Dagens mattips från mig!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0