Julklappsdags!

Imorgon ska jag inhandla julklappar.Ja jag är lite sent ute,men jag har inte så många att handla till,och jag vet vad jag är ute efter (tror jag).Det roligaste är att slå in dom tycker jag.Älskar att fixa och dona med paketen.Får se hur dom kommer att se ut i år.Ett tips från mej är att sätta kottar på,man kan spreja dom med "fejk snö" först om man vill,kanel,stjärnanis,bjällror är fint att sätta fast.Låt fantasin flöda!
Här kommer en länk till en bra sida för inspiration :http://www.skonahem.com/inredning/dekorativa-detaljer/julklappar/



Lite historia bakom varför vi delar ut julklappar

Vad gäller julklappar iakttogs förr en högre grad av hemlighetsfullhet. På julaftonsmorgonen (numera utdelas "julklapparna" i regel efter Kalle Anka) hörde man en knackning ("klapp") på sin dörr eller på sitt fönster, och omedelbart därefter inkastades ett väl inlindat paket.Seden att ge bort julklappar kommer från en lantlig tradition som innebar att byns ungdomar smög omkring på julaftonen och knackade på i stugorna.När någon öppnade kastade man in en skämtgåva, som kunde bestå av ett vedträ eller en halmfigur. På gåvan hade man ofta fäst en lapp med en vers som förklarade varför mottagaren förärats den fina presenten. Dessa verser är föregångare till våra dagars julklappsrim. Det var viktigt att inte bli tagen på bar gärning under julklappsutdelandet, eftersom verserna kunde vara ganska så elaka och grovkorniga. På en del platser delades julklapparna ut av en julbock, men han och hans uppgifter har sedan slutet av 1800-talet övertagits av Jultomten.
Att givmildheten alltid varit som störst i juletid har sin naturliga förklaring. Under en kort tid fick man vila från vardagslitet och dessutom hade man för en gång skull ett överflöd av både mat och dryck. Man visade särskild omsorg om traktens fattiga och att låta bli att bjuda en besökande på något under juletiden kunde bringa otur. Då riskerade man nämligen att gästen gick ut med julen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0