vem har kommit på alla dumma regler?

Min dag igår var inte alls rolig.Jag går på en så kallad "jobbstation i Gävle,varje onsdag kl 11.Där vi ska bli peppade och få hjälp med att söka jobb osv.Jag som bor I Skutskär måste då åka in varje onsdag för en ynka halvtimme!,och betala 80 spänn varje gång.Nu tänker väl ni att ja det är väl inge mycket,men JO det är det,om man endast får ca 3000 i månaden.Jag tycker det är väldigt dåligt att inte Arbetsförmedlingen ska kunna ge oss ett busskort då.Det kan dom endast göra om resorna överstiger 600kr varje månad.Då undrar jag,varför ska jag bli lidande,bara för att jag bor i Skutskär?Det är inga problem för dom som bor i Gävle ju,men vi andra då? När man har så lite pengar så ska man behöva betala sånt med.HUR tänker dom?
Sen till en annan sak.Varje månad måste jag skicka in en blankett till Försäkringskassan om min närvaro så att jag kan få pengar utbetalda,ca två veckor,efter blanketten kommit in.Därför är det viktigt för mej att få den underskriven samma dag som jag har så kallad "brytdag".Innan jag började på Kfg i Gävle,så var jag inskriven på Arbetsförmedlingen i Skutskär,där min sista dag jag skickade in pengar för var den 12:e april. jag började på Kfg den 16 april. Alltså blev det tre strödagar där i mellan 13-15:e.Min nya perios som jag ska påskrift för var alltså då den 16april-15:e maj.Så igår när jag var på möte så ville jag ha min påskrift då såklart.Men nej det gick ju inte alls eftersom dom kan inte ABSOLUT inte skriva på innan den 15:e.Då undrar jag vem har kommit på det??? det hade ju varit annat om man skulle ha varit där hela veckorna då förstår jag,men vad är det dom ska intyga för närvaro? när vi endast är där onsdagar? Otrevligt bemött blev jag med när jag frågade,blir så less på sånt här! Istället då för att få min påskrift igår,så lär jag åka in extra gång på fredag betala bussen igen.jag frågade hur detta kunde va möjligt? ,fick då till svar att - ja det finns ju vissa som kommer ända från Hofors! Vad hjälper det mej?Ett annat val var att vänta med påskriften tills nästa onsdag,men eftersom det tar sån lång tid att få pengarna så vill man skicka iväg papperet så fort som möjligt.Jag ringde då till försäkringskassan och frågade om man kunde ändra min period till den 16 april -13:e maj,så jag kunde få påskrift då.Men NEJ det gick ABSOLUT inte!,det måste betalas ut i en månad i taget. Vem kom på det?? Sen ännu en till sak var hur jag skulle göra med dom strödagarna,vem som skulle skriva under det pappret,och om det skulle vara på ett separat eller om jag skulle skriva ihop det med dom andra dagarna.Först ringer jag Försäkringskassan igen,där det var 35min lång kö tid.När jag väl kommer fram försöker jag förklara.Då får jag till svar..-hmm ja ..det lär du komma överens med dom där du går om vilka som ska skriva på.Jaha ok sa jag.Alltså verkade det inte spela så stor roll vem som skrev på.Jag ringde då till Skutskärs arbetsförmedling för att höra med min handledare hur jag skulle göra.Jag möttes då av en telefonsvarare- den du söker är på tjänsteresa återkommer den 8 juni.Så jag ringde växeln och frågade efter någon tillgänglig på arbetsförmedling i Sutskär.fick till svar att INGEN fanns där,förrän efter 15,men hon visste inget om Aktivitetsstöd.Ja så den snälla mannen i växeln,(trevligast på hela dan)sa att han kunde koppla mej till Arbetsförmedlingens kundtjänst,dom kanske kunde hjälpa till.Men NEJ åter igen så vet dom inte hur jag ska göra.Så jag ringer Sofie och beklagar mej,hon ska också börja på Kfg på fredag,så hon kommer få exakt samma problem som mej med "strödagar" och påskrifter.Efter jag pratat med henne ringer jag Försäkringskassan och får äntligen ett svar,att dom ska skickas på separata papper,och att strödagarna ska arbetsförmedlingen i Skutskär skriva under.Jag ringer då till Sofie och berättar,under tiden jag ringt,så har hon också ringt och fått ett motsatt svar..JAG BLIR GALEN!! så vi ringer en gång till för att vara säker,så vi får vårna ynka pengar som vi ska.,och äntligen så blir det samma svar till oss båda.Så nu borde det vara så tycker jag.Men det hinner väl hända något nytt spännande ska ni se.Jag frågade också försäkringskassan och Kfg,om jag inte kunde gå till Arbetsförmedlingen här i Skutskär och få min påskrift på fredag.Det borde gå,tycker jag jag är ju endå inskriven där,fast jag går i Gävle på Kfg.Men nej det gick ABSOLUT inte! För jag går på Kfg,och då är det dom som lär skriva under.Fast ju nu endast är där onsdagar. Vem kom på det?? Det här är så SJJJJUKT så det är inte sant.
Hur som helst så ska Sofie och hennes mamma in på fredag,så jag får åka bil med dom,annars hade jag inte haft råd att åka,så tack för det ! :)
Sen så träffade jag även en tjej på Kfg med samma problem,och hon kommer från Skutskär,och åker bil så då kunde jag samåka med henne,blir billigare att dela på bensin än att åka bussen.
Någonstans i detta system så måste det finnas väldigt mycket FEL..,det var väl det jag lärde mej igår på min så kallade "jobbstaton" plus att hon jag frågade på Kfg tyckte att jag skällde på henne,och det var försäkringskassan jag skulle skälla på i sånna fall. :S

Dagen idag började desto roligare,min Underbara ringde nyss och sjöng en truddelutt för mej,med sin otroligt fina morgonröst..ha ha. Du är bra knäpp du ;) You make my day :D *puss*






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0