Resan till Blåkulla!

Snart närmar det sig Påsk.
Ingen direkt jättestor högtid,men jag gillar Påsken endå.Man får pynta å pyssla,sånt ja gillar!Har ju redan gjort fint på balkongen,och häromdagen gjorde ja en krans av hängbjörk och vide,och sedan satte jag fast en liten tête â tête lök, så enkelt och så fint.Jag är inte nå större fan av dom vanliga gula påsklijorna,men tête â tête blommorna är fina.Nu kom mamma hem med tre stycken franska ljustgula tulpaner med,dom satt ja ner i en vas bara,för dom är så fina i sig själva.

Sen så har jag funderat på det här hur ja ska ta mig till Blåkulla i år,förra året blev det en snabbvisit på kvällen med min kompis Catta,vi försökte få med oss Sofie med men det gick minsann inte!:( Men det ska allt ändras på. Frågan är bara hur vi ska klara oss i från det hemska "sjukan" som vi fick dras med i en vecka ca efteråt,men det blir väl så antar jag när man träffat Djävulen själv och allt.
Vackert..

En annan fin sak man kan göra till påsk är köpa några billiga pärlhyacinter,på bilden har dom vita,vilket är grymt fint kolla efter sånna säger ja bara.Eller någon annan fin påskblomma och sätta i en skål ,eller fat med lite mossa runtomkring,och lite pynt. så enkelt och så fint. hittade den här bilden på nätet,fint om man tog bort dom fula kycklingarna ha ha! Som ni kanske förstår så jublar jag inte direkt av en massa "lull lull" less is more! va det någon som sa.



Nog om mina små ideér!
Blåkulla ,var det ja.Dit drar jag och festar med Djävulen;) men tydligen så tycks det behövas lite saker för att komma dit..hmm

En plats där häxor samlas

Blåkulla var enligt folktron en plats som besöktes av flygande häxor. Blåkulla behövde dock inte vara en specifik plats, utan en enkel kulle i närheten där häxorna behagade träffas.

Häxan antogs fara till Blåkulla på en kvast, gren eller någon form av vardagligt redskap, eller på t ex ett husdjur. Med hjälp av en nål kunde häxan öppna ett hål i en vägg om så skulle behövas, stort nog att ta sig igenom.

På färden tog hon ibland med ett barn som skulle värvas till Satans tjänst. Berättelser från barn eller vuxna som sade sig på detta sätt blivit bortrövade blev i häxprocesserna det enda beviset - och det enda som behövdes - när häxan skulle fällas.

Under tiden som häxan befann sig på Blåkulla kunde omgivningen inte märka att hon gett sig av, utan hon tycktes fortfarande befinna sig på sin vanliga plats.

Förutom påsken sades Blåkullafärder också äga rum på Valborgsmässoafton.(ohh blir nog en tripp då med kanske;))

Hmm.. ja ett vardagligt redskap kan ja fixa,annars så tar ja Prisse.En nål blir lätt...,men ett barn. blir nog svårare!
Nej det lättaste vägen dit är nog att först gå till Systemet och köpa lite häxbryggd,(Men passa er då för att köpa Husets vin..bara EN varning!) och sen festa på:D
Blåkulla here I come! ha ha.

BLÅKULLA


Kommentarer
Postat av: cattis

ja du det blåkulle resandet kommer inte glömmas inom snar framtid :P

2009-04-07 @ 15:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0